"תכנית יישוב הנגב בשני מיליון ישראלים – עוד "פאטה מורגנה"

    שלום בידרמן No Comments on "תכנית יישוב הנגב בשני מיליון ישראלים – עוד "פאטה מורגנה"
    18:15
    02.05.24
    קובי פינקלר No Comments on טורקיה החליטה לעצור את כל הסחר עם ישראל | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המחלקה הכלכלית של פירמת השמאות ארז כהן: "תכנית יישוב הנגב בשני מיליון ישראלים – עוד "פאטה מורגנה" במדבר מבית היוצר של ממשלת ישראל שרק תעלה מחירים ותיצור מקסם שווא".

    "הפעם ממשלת ישראל התעלתה על עצמה. אחרי ההבטחות החוזרות ונשנות של ראש הממשלה, שר הבינוי ושר האוצר, להוריד עשרות אחוזים במחירים הדיור, אחרי ההבטחות לבנות 80 אלף דירות בשנה, אחרי הפיאסקו של המעמ אפס ומחיר המטרה, הגיע, איך לא, תורה של הקלישאה "כיבוש השממה" למכור חלום רטוב לכל בית ישראל" אומר ארז כהן לשעבר יו"ר ארגון השמאים.

    "ממשלת ישראל מתכנסת היום להכריז על תכנית אב ענקית ליישוב הנגב, שתכלול חצי מיליון דירות, שני מיליון תושבים ו-22 יישובים חדשים, וכל זאת עד שנת 2035, כלור תוך 20 שנה. ואני שואל, היכן הייתה ממשלה זו והיו כל ממשלות ישראל שמאז 1948, ימי דוד בן גוריון שאמר "אם אנחנו לא נכבוש את המדבר, המדבר יכבוש אותנו", הבטיחה פעם אחר פעם ליישב את הנגב ולפזר את האוכלוסייה מהמרכז הצפוף.

    בדיקת המחלקה הכלכלית של משרדי מצאה כי מה שקרה מאז 1948 זה בדיוק להיפך: ממשלות ישראל לדורותיהן שפכו מיליארדים על גבי מיליארדים ליישוב הנגב, אולם, הפלא ופלא, אחוז האוכלוסייה היהודית המתגוררת בנגב ב-2014, 60 שנה אחרי, הינו בדיוק אותו הדבר כמו בשנות ה-50 של המאה שעברה. הממשלה טוענת שכיום מתגוררים בנגב, הכולל כ-60 אחוזים משטח ישראל, מקרית גת בצפון ועד אילת בדרום, חצי מיליון בני אדם, כלומר 6 אחוזים בלבד מאוכלוסיית ישראל. ואם נגרע ממספר זה את אוכלוסיית הבדואים, אנשי תעשיית התיירות באילת והעולים החדשים שהגיעו במהלך 20 השנה האחרונות, וכן את קריית גת ואילת הממוקמות בנקודות הקצה של הנגב, נגיע לכ-300 אלף נפש בלבד, רובם הגדול אוכלוסיית עולים שהגיעו לישראל בשנות ה-50 וה-50 ואוכלוסיות חלשות במידה ניכרת לעומת תושבי מרכז הארץ.

    גם העובדה שעד כה כביש חוצה ישראל, במקום שיביא ישראלים בהמוניהם לבאר שבע ממרכז הארץ, הביא יותר ישראלים מבאר שבע למרכז הארץ אומרת דרשני. גם העובדה שבמסגרת הקיצוצים בתקציב המדינה לא נראה בעתיד הנראה לעין את הרכבת לאילת ואת כביש הערבה הופכת לאוטוסטראדה מדברת בעד עצמה. אולם, וזה אולם גדול, הסיבה המרכזית לכישלון יישוב הנגב הינה העובדה שלא מספיק לבנות דירות, ובזול. צריך קודם כל שפע של מקומות עבודה איכותיים, צריך קודם כל חינוך מעולה, צריך קודם כל חיי קהילה ותרבות מהמעלה הראשונה שיוכלו להתחרות באלה של תל אביב והמרכז, וצריך תכנון אמיתי רב מערכתי וארוך טווח של כל משרדי הממשלה.

    כמו כן העובדה שהולכים ומקימים 22 יישובים חדשים, מעין רפליקה בזעיר אנפין ל-11 הנקודות היהודיות המיתולוגיות ראשונות שהוקמו בנגב בשנות ה-40 של המאה שעברה, מעוררת תהיה. האם לא כדאי ורצוי היה להשקיע סכומים אדירים אלה בחיזוק היישובים הקיימים ובראש וראשונה בירת הנגב באר שבע וערי הלווין שלה, אופקים, נתיבות, דימונה, ירוחם ושדרות? האם אל היה כדאי להכפיל את מקומות העבודה האיכותיים? להקים מוסדות תרבות וחינוך לתפארה? לעודד במישרין קבוצות אוכלוסייה בחתך מפולח גבוה ביותר, אקדמאים, הייטקיסטים, אנשי חינוך וכו' לעקור לנגב במסגרת "עסקת חבילה" שכוללת לא רק דירו ב מחיר מפתה? ושאלת השאלות – מתי באמת תצא תכנית זו לפועל ומתי יהיו הדירות מוכנות? אחרי שהתכנית תימוג לאחר הבחירות המשמשות ובאות? לאחר שהמחסור בדיור באזור הביקוש במרכז יחריף עוד יותר והמחירים יעלו בעוד עשרות אחוזים כלפי מעלה, זאת בניגוד להצהרות הממשלה שתכנית יישוב הנגב תביא להורדת מחירים והורדת לחץ הביקוש לדירות במרכז הארץ? מצטער, אבל פאטה מורגנה זו מהווה ממש זלזול באינטליגנציה של אזרחי ישראל. קודם כל שייבנו רבבות דירות במרכז הארץ וידאגו לתושבי הנגב הקיימים. אבל איך אמר מלך צרפת לואי ה-15? "אחרי המבול"….



    0 תגובות